Hooligan met stadionverbod sinds 1981 miste geen duel

Alleen toegang voor leden!
Plaats reactie
HAAN!
Berichten: 410
Lid geworden op: 29-08-2011 11:20

Hooligan met stadionverbod sinds 1981 miste geen duel

Bericht door HAAN! » 23-12-2011 18:51

Toch wel een apart verhaal daags na Ajax - AZ. Ik kan me er in ieder geval niets van herinneren.


Hooligan met stadionverbod sinds 1981 miste geen duel

Hoe krankzinnig de karatetrap van een dolgedraaide toeschouwer in de Arena ook was, de aanslag op AZ-doelman Esteban was geen primeur in het Nederlands voetbal.

Het is zaterdagavond 26 september 1981, wanneer de eerste-divisieclubs FC Den Bosch en SC Amersfoort in De Vliert een competitieduel afwerken. De ontmoeting is 57 minuten onderweg, wanneer een toeschouwer tijdens een dood moment via de sintelbaan het veld betreedt en Ton Gruters in vliegende vaart met een trap op het stottenhoofd raakt.

De aanvaller van SC Amersfoort slaat tegen de grond en verliest het bewustzijn. Diens ploegmaats maken onmiddellijk massaal jacht op de dader; maar de hooligan ontkomt. Zuid-Amerikaanse taferelen in het Brabantse land, waar de wereld nimmer kennis van nam.

Scheidsrechter Folmer vond een afkoelingsperiode van acht minuten voldoende en liet het duel hervatten. Zonder Gruters, die was vervangen. 'Voor mij was het zaak de wedstrijd uit te leiden om niet nog meer problemen te krijgen', zei de leidsman. Aan de uitslag op die bizarre avond (3-1 voor Den Bosch) is nimmer getornd.

De dader van de aanslag was al dezelfde avond bekend. Het bleek te gaan om Joop Meulenberg (22), voormalig speler uit het C-team van FC Den Bosch. Dat hij kon ontkomen, dankte hij aan medesupporters. 'Ik kon ontsnappen omdat een paar jongens van de M-side, waar ik altijd sta, de poort openhielden. Van een vreemde man kreeg ik een bruin leren jasje, zodat ik door de politie niet herkend zou worden. Ik heb de wedstrijd uitgekeken en ben gewoon naar huis gegaan.'

Meulenberg stapte de dag erop zelf naar de politie en gaf zich aan. En hij deed aangifte van mishandeling tegen de Amersfoort-spelers Fillie Kraak (aanvoerder) en doelman Hilbrand van der Meer. De aangiftes hebben nooit tot iets geleid.

Meulenberg werd door de rechter veroordeeld tot twee weken gevangenisstraf. Van de KNVB kreeg hij een levenslang stadionverbod.

'Maar ik heb nog nooit een wedstrijd van FC Den Bosch gemist. Ik zit nu in het bestuur van de supportersclub. Ik ben nu dus voorbeeldsupporter', aldus Meulenberg, bij supporters bekend als D'n Blauwe, gisteren in het Brabants Dagblad. (Ton Terpstra)

Willie
Site Admin
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-08-2011 22:32

Bericht door Willie » 26-12-2011 01:30

Opmerkelijk verhaal
Veendam4-ever.nl de site voor de echte veendamsupporter

Terug naar “Barpraat”